Helt ærligt? – kunstnergruppen Aspekt

Udstillingen Green Aspects 2024

Kunstnergruppen Aspekt har i tidens ånd valgt den grønne farve som et fælles benspænd og kommer ud med syv individuelle bud

Det er som om, der er blevet nedlagt et fintmasket og strategisk korrekt skema hen over langt de fleste udstillinger på tidens kunstscene, som kunstnerne og udstillingsstederne så forholder sig til.
– På et af felterne står dagsordenpunktet: klima, miljø og natur med store, tydelige tegn.

I det intime gallerilokale hos københavnske Kunst86 stråler syv forskellige grønne værker gæsten i møde. Udstillingen Green Aspects er blevet til ud fra kunstnergruppen ASPEKTS ønske om at arbejde med det fælles benspænd.
– Et benspænd, som dels kunne give et stramt udtryk i udstillingen, dels ville få den forskellighed, der er i kunstnernes maleudtryk til at fremtræde stærkt, fortæller en af deltagerne, Susanne Bang-Dahl.
– Alle syv maler derfor kun med farver inden for den grønne skala samt i formatet 100×120 cm.  

Fernisering på Green Aspects i Kunst86

Ophængningen er sat i form af en frise, der er passer godt ind i det fine lokale i Galleri Kunst 86 i Ryesgade i København.

Syv grønne veje
Det er ikke tilfældigt, at kunstnerfællesskabet har valgt den grønne farveskala, men hver af kunstnerne har tolket opgaven ud fra den maleæstetik, som er karakteristisk for den enkelte.

I forskellige sammenhænge symboliserer det grønne flag noget positivt, og i Susanne Bang Dahls maleri refererer hun til den moderne dating-side Tinder, hvor flaget er tegn på den gode relation. Almindeligvis må beskueren selv tolke kunstnerens koncentrater af hårdt beskårede, skyggefulde elementer, men her får vi en hjælpende hånd af den symbolladede titel. Selve billedet peger i retning af, at her er noget at kæmpe for på den mere politisk betonede scene.

Ulla Hauer maler eksperimenterende ud fra gamle fotos i kombination med mobiltelefonens pixelerede fortolkningsmuligheder. Sædvanligvis printer hun motiverne ud, men her byder dansen med penslen på lærredet på en mildere fortolkning af den selvstændige kvinde fra det århundrede gamle visitkortfoto.

– Vi får en snak om det maskuline og det feminine blik, og betydningen af de forskellige dagsordner, som hos Ulla Hauer foranlediger en indgående research og fordybelse i den samfundsmæssige udvikling, der kalder på flere fremskridt i kunstnerens optik.

Gitte Valentiner-Branth udfolder den grønne farveskala

Perspektiver og rum i moderne villa arkitektur fra 1960’erne og fremefter inspirerer Gitte Valentiner-Branth.
– Her er en følelse af frihed, af at stå stærkt, udtaler kunstneren, der har fået et luftigt univers ud af den grønne farveskala, som udfoldes med accenter fra turkisgrønt til citrongult under det olivengrønne tag.

Susanne Luup arbejder med menneskets udtryk i forskellige genkendelige opsætninger, ligeledes ud fra fotomateriale. Her præsenterer hun et billede af kunstnergruppen bag udstillingen, sat ind i den grønne samtid.

Mette Brinch arbejder med rumlige objekter i træ, hvor hun placerer drejede former i et miljø, der skaber sin egen rytme og spænding, baseret på farvernes og lysets skiften. Her kan man synke ind og meditere.

Inger Bennigsen, der også er galleriets vært, maler motiver med blomster i abstraherende beskæringer, så de ikke fremstår realistiske. Her er vi inviteret med på en vandring ud i det grønne, hvor beskueren får plads til at danne sine egne associationer i lyset og i mørket – måske er vi i en regnskov, der er så betydningsfuld for vores eksistens?

Stine Yde – Nevergreen, 2024

Stine Yde greb den grønne udfordring an fra en anden vinkel, og spurgte sig selv, hvad der i hvert fald ikke er grønt. Det kom der flere ideer ud af, indtil isbjørnemoderen dukkede op med sin unge, og valgte pladsen på lærredet, der fik titlen Nevergreen.

Subtilt føres tankerne hen til naturen og klima-problematikken, som uundgåeligt også ligger kunstnerne på sinde. Benspænd kan med andre ord både udfordre og skærpe kunstnernes indsats. For nogle ligger det ærlige engagement tæt på overfladen og lige for i det daglige arbejde, som måske løftes af den fælles opgave. For andre bliver det ved det skematiske, som måske trætter beskueren, frem for at vi røres af værket.

Tjek ind forbi Kunst86, og mærk selv! Kunst skal nemlig sanses og ses i virkeligheden, og det må og skal vedblive at være kunsten selv, det handler om.

– I 2025 bliver der rig lejlighed til at møde kunstnergruppen Aspekt, som har et fornemt udstillingsprogram foran sig.

Kunst86
Ryesgade 86, 2100 København Ø
Frem til 19. oktober

… … …
Af Inge Schjødt, komkunst.dk
Publiceret: Kunstavisen.dk – oktober 2024

Inger Bennigsen – Green Illusions

Ulla Hauer udforsker det maskuline og det feminine i figurens blik

Udgivet i Uncategorized.

Skriv et svar