På udstillingen Tell a Friend i Bredgade Kunsthandel går jeg i stå foran et værk af billedkunstner Sarah Rathje. 169.361 korssting – forsøg på at gøre det ubetydelige betydeligt, hedder det. Til højre hænger en gul indkøbsseddel, indrammet. En post-it lap med fem ting, der skal handles ind i Irma – mælk, æg, fiskefilet, rugbrødsbl. og leverpostej. Kunstneren Sarah Rathje samler på indkøbssedler. Og en af dem er blevet broderet. Den gule her, med 169.361 små korssting på et 75 x 75 cm stykke fintvævet hørlærred. Det udløser et møde i kaffeen på SMK.
Aftryk og spor
Ved ferniseringen når Sarah Rathje lige at fortælle, at hun faktisk har en samling på godt 600 indkøbssedler. Det får mit hjerte til at hoppe igen engang, for af og til stikker der også noget af en Pippi-sjæl, en tingfinder frem hos mig selv. Bl.a. gemmer jeg selv på diverse papirlapper. Netop i de arkæologiske lag af kassebonner, stykker af emballage, pap og papir, der er min historie gemt. Om de en dag bliver omsat til collager er endnu uvist. Men, jeg forstår omgående passionen hos Sarah Rathje, og er helt solgt til hendes udtryk.
Forsøg på at gøre det ubetydelige betydeligt
– Der indgår forskellige ting i min samling, fortæller Sarah Rathje over en kop isthe. Mest indkøbssedler, men også forskelligt affald. Det, folk overser, det får jeg øje på.
Deri ligger for mig at se et indirekte portræt af mennesket. Det er spor efter en anonym person, jeg ikke ved, hvem er, men det træder ligesom frem af meddelelsen, fortæller Sarah Rathje.
– Jeg er vild med at være sammen med mine indkøbssedler, fortsætter hun. Der er en tryghed. Et behov for ro, og de tillader, at jeg kan være i fascinationen.
Tidligere har jeg bl.a. skabt en fotobog, der har titlen Hjemfalden med fotos af ting, der var tabt på Assistens Kirkegård på Nørrebro, hvor jeg bor. Tingene gav en oplevelse af tilstedeværelse. Jeg fotograferede dem, men tog dem ikke med mig. De hørte ligesom til der. Og titlen – eller ordet i sig selv, Hjemfalden, er en af perlerne fra det danske sprog, som jeg holder meget af.
Med evigheden for øje
Mit afgangsværk fra Det Kgl. Danske Kunstakademi – Sub Specie Aeternitatis – Med evigheden for øje – det handlede også om en form for tilstedeværelse. På et studieophold i Tyskland tilbragte jeg en del tid på en gammel skovkirkegård. Her fotograferede jeg de bænke, der var der. Bænkene var forskellige, og de blev på en måde personlige. Jeg tilbragte en del tid sammen med dem, fortæller kunstneren.
– Det med at give sig tid. Tid til at føre nogle samtaler med sig selv.
– Det er vigtigt for mig. Der sker der noget, siger Sarah Rathje, som også holder af at fotografere, og at fremkalde analogt, i mørkekammer, på gammeldags manér.
– Jeg finder det skræmmende i vores tid, at mennesker ikke har lyst til at være i ro, eller lyst til at være sammen med sig selv.
Broderiet – 169.361 korssting
– Jeg har altid været meget til at sysle, med puslespil, f.eks. Det er en slags mentalhygiejne. Og jeg har altid syet, men det er nyt, at jeg tager det ind i min kunst. Broderiet er på sin vis kommet op i tiden, så nu tør jeg godt.
– Det tog omtrent fire måneder at brodere værket på udstillingen, og jeg er selvfølgelig meget glad for, at det fik dig til at stoppe op. At jeg kunne invitere dig ind.
– Jeg forestiller mig, at der skal blive en serie på fem broderede indkøbssedler. Der er stof til at arbejde endnu mere med emner fra samlingen. Det næste værk er jeg i gang med, beretter kunstneren.
Warhol og Helle Helle
På mit spørgsmål om inspirationskilder og forbilleder svarer Sarah Rathje, at hun som sådan ikke har forbilleder, men at der er noget i popkunstneren Warhols mindset, som hun godt kan uddrage noget fra.
– Warhol, han kigger ind på mennesker og på tiden, og det føler jeg mig hjemme i. Men mit eget blik er mere indirekte. Jeg skaber ikke portrætter. Det interesserer mig ikke. Ikke endnu, i hvert fald, raisonnerer Rathje.
– Fotograferne Lee Miller og Vivian Maier, der virkede omkring 1900-tallet, er jeg ret begejstret for.
– Forfatteren Helle Helle finder jeg interessant, her er der ro på, i gentagelsen blandt andet. Også Virginia Woolf, for hendes tekst bliver til et værk i sig selv. Og Merete Lindstrøms bog Dage i stilhedens historie er virkelig værd at beskæftige sig med, fortæller Sarah Rathje.
– Jeg så en udstilling med kunstneren Lasse Krog Møller i Aarhus Kunsthal. Han opsamler indkøbssedler og cigaretskod og tyggegummi etc., men jeg fornemmer, at der her er noget andet på spil, idet han katalogiserer tingene, gør dem museale ved blandt andet at notere findested. Det gør jeg ikke, selvom jeg holder meget af opskrifter på flere niveauer. Det metodiske. Heri er der også en ro, og en tryghed.
Et stykke med selvrespekt
Sarah Rathje er uddannet laborant og har arbejdet på Forsøgsstationen Risø. Hun har læst Kunsthistorie og Filosofi på Københavns Universitet, og er kandidat fra Det Kongelige Danske Kunstakademi, 2014.
Rathje debuterede på Kunstnernes Efterårsudstilling 2007 på Den Frie i København. Hun har medvirket på DCK 08, Odense, udstillet hos HANS ALF Gallery i København, 2009. Udstillet på Galleri Slugen, Esbjerg, Galleri Wolfsen, Aalborg, samt Anstrøg – Unge kunstnere på spring i Galleri Christina Wilson, København, 2010, samt på udstillingsstedet Q i Det Kongelige Danske Kunstakademi sammen med Ana Pavlovic, 2012. Hun udstillede på Fotografisk Center, København, 2013 og på Afgang 2014 på Charlottenborg.
– Oprindeligt uddannede jeg mig som laborant, men, jeg valgte at stoppe, og gav mig selv fem år til at gå 100 pct. ind i kunsten, som var det, jeg virkelig ville. Så blev jeg først elev på Kunstskolen Spektrum København.
Sideløbende med studierne og derefter har jeg arbejdet godt ti år for Irma – forretningskæden.
– Nu er det atter tid til at fokusere på kunsten. Og, jeg tør godt sætte mig ned og være i det. Tør godt sidde, og være stille.
De 169.361 korssting – forsøg på at gøre det ubetydelige betydeligt fortjener at komme på museum.
– Spændende bliver det at se, hvem, der bider på! Arken? Trapholt? Kunstneren nævner selv Øregaard, og jeg tænker på Rønnebæksholm, men de to sidstnævnte har så vidt vides ikke egne samlinger af samtidskunst.
– Det er der heldigvis andre, der har.
Fakta: Sarah Rathje, født 1978. Medlem af BKF. Bor og arbejder i København.
Kunstneren er aktuel på gruppeudstillingen Tell a Friend i Bredgade Kunsthandel, København – sammen med Eva Toft, Louise Hedegaard Madsen, Camille Yvert, Søren Hüttel, Morten Hemmingsen Sørup, Jonas Hvid Søndergaard og Frodo Mikkelsen – Frem til 23. juni 2018.