Jubelår for Den Fynske Forårsudstilling

Aflejringer – Lea-Mi Engholm

Den Fynske Forårsudstilling fejrer et festligt 90 års jubilæum med en række udstillinger, hvoraf den første kan opleves i Svendborg og den næste på Sophienholm

Det er en livskraftig 90-årig, som inviterer indenfor i SAK Kunstbygning i Svendborg til Den Fynske Forårsudstilling. Den, udenfor København længst eksisterende kunstnergruppe, viser her den første af en række jubilæumsudstillinger, som i løbet af året også bliver præsenteret på Sophienholm ved Kgs. Lyngby, på Johannes Larsen Museet Kerteminde og sidst på Silkeborg Bad. Hvert sted i en særlig konstellation.

Den Fynske Forårsudstilling viser værker af fynske kunstnere og også kunstnere, der på andre måder er knyttet til øen. I år deltager Lars Abrahamsen, Helle Baslund, Jens Bohr, Lea Mi Engholm, P.O. Hansen, Søren Hillerup Vaag, Annette Holdensen, Michael Isling, Poul Lee, Keld Moseholm, Sanne Ransby, Anne Skamstrup Heiberg, Hanne Skyum, Külli Suitso, Sys Svinding, Birgitte Thorlacius, Lars Waldemar – i alt sytten kunstnere fra gruppen, sammen med to gæster og dertil to mindeophængninger for Gert Rune Sundien og Thorkild Hoffmann Larsen. Gæsteudstillerne er Johanne Rude Lindegaard og Bertil Osorio Heltoft, begge uddannede på Det Fynske Kunstakademi.

Lars Waldemar – 101 udsagn om biodiversitet, 2019

Fra ende til anden
Vi kommer materialekompasset rundt, og rundt i mange forskellige temaer bl.a. de politiske strømninger i tid og sted. Vi kommer dybt ind i en eksperimenterende udforskning af stoffet, strukturen og dialog med naturen. Og så må vi ikke glemme humoren.

Keld Moseholm lader sine trinde menneskefigurer standse af mure, told- og tankemure i dagens samfund. Nok så joviale ser de ud, men deres skæbne er uvis, erklærer udstillingens nestor.

Lea-Mi Engholm eksperimenterer med rester, spildprodukter fra en ekstruderingsmaskine og frembringer organiske ophæng forklædt i sanseligt bivoks. Skulpturerne Aflejringer frembringes gennem gentagne lerlag og brændinger, så nyt opstår, i stjerneler. Kunstneren har et visuelt slægtskab med De V+, som vi netop har set på Herlev Gammelgaard.

Lars Waldemar har skabt et monumentalt værk, 101 Udsagn om biodiversitet – et storslået anslag i krydsfeltet mellem naturens og fantasiens formgivning. I 100 reagensglas side om side viser Waldemar sine versioner af hvad der ville ske, hvis man havde et tomrum i naturen? Det har han her fyldt med sandsten, pærestilke, pindsvinepigge og meget mere. Ihærdighed parret med humor og indlevelse.
Michael Isling viser i en række monotypier Portraits of landscapes en bekymret begejstring for naturen, og Søren Hillerup hylder den i store tuschtegninger. 

Külli Suitso – Den næsten gennemsigtige hjelm med svigermors knapper, 2018

Svanesange
Estiskfødte Külli Suitso, der har slået sig ned i Middelfart, samler i sit store hjelmebillede en historie om livets skrøbelighed og muligheder i Den næsten gennemsigtige hjelm med (den fynske) svigermors knapper. De mange knapper får helt deres eget liv, hendes maleteknik er ganske enkelt imponerende. Hjelme har været en del af hendes motivverden i nogle år, faktisk siden Rusland gik ind på Krim. De vil simpelthen ikke slippe kunstnerens pensler, men de bliver mere og mere gennemsigtige.

I mindeophængningen for Gert Rune Sundien får vi kunstnerens allersidste og meget stærke billeder. Især værket Justitia rummer et helt livs fortælling med kvinden, som den centrale figur. Sundiens moder var, ifølge vennen og kunstnerkollegaen Poul Lee, kilden til livsmod i Sundiens opvækst, så det er sandsynligvis hende, vi ser i den monumentale position.

Poul Lee selv rumsterer med eksistensen, henter det indre billede ud af urhavet, ser langt fra og tæt på, og plads får her også Eva og Adam i den evige dans.

Mindeophængning Gerd Rune Sundien

Spinderier
Sanne Ransby skal fremhæves på tekstilfronten som smukt eksperimenterende i det store billedtæppe Movement, hvor hendes egne indfarvede garner sagte, som en solopgang, stemmer sindet.
Hanne Skyum fremfinder ligeledes delikate farveklange i sine trærelieffer, og gæsten Johanne Rude Lindegaard afsøger i sine malerier dybde og flade paradokset i en inverteret fremstilling af lys og skygge i kombinationer af ældre og nye materialeforløb.

Vi kan således nyde såvel de garvede som de unge.  Der er kvalitet i kunsten, fantasien, livskraften, og her er vingefang i den evige moslen med materien.

Vi når i denne omtale ikke hele raden rundt, men kan med varm anbefaling henvise, dels til det udmærkede katalog, der går tættere på den enkelte kunstner, dels til de kommende udstillinger på Sjælland, Fyn og i Jylland. 

Nyt kommer og går med hvert sted, som det er betingelsen for at holde en 90-årig sund og rask. Kunstavisen ønsker Tillykke med jubilæet.

SAK Kunstbygning, Svendborg, frem til 28. april
Sophienholm, Kgs. Lyngby, 4. maj til 30. juni
Johannes Larsen Museet, Kerteminde 5. juli – 6. oktober
Silkeborg Bad, 13. oktober – 5. januar 2020 

Af Inge Schjødt // inge@komkunst.dk
Publiceret Kunstavisen Online – april 2019.

Udgivet i Uncategorized.

Skriv et svar