Livslyst og lovsang – Külli Suitso m.fl.

Külli Suitso – Gloria, 2019

Hos Ebeltoft Kunstforening er lyset tændt i Tinghuset for en vellykket gruppeudstilling med værker af billedkunstneren Külli Suitso, skulptøren Susanne Kirsaa og maleren Claus Brøndum Sørensen

I hovedsalen i Tinghuset, den tidligere retsbygning og politistation i Ebeltoft, hvor byens kunstforening har til huse, hænger to små og seks store malerier. Usædvanlige, med deres lysende udstråling, med titler fra den kristne messe, og med en motivkreds med gennemsigtige hjelme samt den materie, hvoraf vi er kommet.

– Skrøbeligt, hudløst skulle det være, det næste skridt, fortæller billedkunstneren Külli Suitso, som siden 2014 har beskæftiget sig med hjelme i sin kunst.

I starten var det militære hjelme. Nogle gange til beskyttelse på hovedet af en pilot, andre gange med absurde indslag af kød eller slik, og vendt om, så de kunne rumme livet, eksempelvis i en jordbærplante. 

Külli Suitso – Kyrie, 2019

Med i sin estiske bagage har Külli Suitso erfaringer fra sovjettidens besættelse, hvor man i den grad skulle vare sine ord og sine tilbøjeligheder; det kunne eksempelvis koste pladsen på universitetet, hvis man gik i kirke.
Kunsten blev tidligt det sprog, hvormed livets tilskikkelser kunne filtreres og få form for den estiskfødte kunstner og kunstpædagog, der i dag bor i Middelfart.

Kyrie Gloria Credo
– I begyndelsen var ordet, denne gang, og temaet blev messens seks trin fra Kyrie til Agnus Dei. De kom ikke i rituel rækkefølge i maleprocessen, motiverne, for det var forskelligt, hvordan billedernes formmæssige indhold kom til at stå klart, beretter Külli Suitso. 

Stærke er de, motiverne, Kyries nattestemning, Glorias overdådige frugtfad, Credos nøgne hænder fyldt af vin, Sanctus opløftelse i morgenrøden, Benedictus’ nøgler, og den tomme, gennemsigtige hjelm hæftet på tørresnoren med to klemmer i Agnus Dei

Külli Suitso – Missa 2-5

Her er på ingen måde tale om illustrationer eller politisk kunst. Værkerne er tværtimod dybt eksistentielle, og sublimt gjort med plads for egen lytten. 

Deres udsendte har fulgt kunstneren siden 2015, hvor en opstilling med hjelm og appelsiner skulle beskrives her i Kunstavisen, og derefter på udstillinger i København, Art Herning, i Tartu og Den Fynske Forårsudstilling.

Hverdagsvandringer
Ud under livets store himmel kommer vi også i rummene ved siden af. Claus Brøndum Sørensens malerier af tyste nordjyske landskaber med lavmælte huse går godt i spænd med Susanne Kirsaas bronzefigurer af De Vandrende, Den avislæsende og smukke vilde heste. 

Alt i alt en lyrisk, meditativ oplevelse for Ebeltoft Kunstforenings næsten
300 medlemmer og byens besøgende. 

Claus Brøndum Sørensen, Landskab

 

Tinghuset – Ebeltoft Kunstforening
Torvet 5, Ebeltoft
Frem til 15. december 

Af Inge Schjødt // inge@komkunst.dk 
Publiceret i Kunstavisen nr 10 // 2019

 

Susanne Kirsaa, Gående Par. 

 

 

Külli Suitso – Agnus Dei, 2019

Udgivet i Uncategorized.

Skriv et svar