Eminente lysskulpturer af Christina Augustesen i Utzonsk palet
Om morgenen stod hun tidligt op. Før solopgang gik hun med dynen om sig ud på terrassen over Middelhavet, for at se det ske. Dagen komme til syne i et magisk farvespil.
Arkitekt, lysdesigner og billedkunstner Christina Augustesen har været afsted på to ugers arbejdsophold i Jørn Utzons sommerhus på Mallorca, og har taget det forunderlige farvespil fra Can Lis med hjem.
– Og hvor vises det bedre frem, end netop i et af Utzons ikoniske byggerier? Gallerigangen i Bagsværd Kirke lægger rum til udstillingen af rejsens fornemme resultat.
I fem skulpturer kaldet Daylight Instruments, deler hun 12 farver med os. Komponeret således, at vi kan vandre med lyset, og opleve farverne skifte i vores eget tempo, mens vi bevæger os rundt om de fem skulpturer.
De står som lodrette, fastfrosne kalejdoskoper hen ad Gallerigangen i Bagsværd Kirke, hvor dagslyset fra ovenlysvinduerne falder ned over de hvide vægge og gulve, den rå beton, egetræet og en række glaslamper i det stringente rum. Kirkebygningen er opført midt i 1970’erne med al den professionelle og gennemtænkte finesse, vi forbinder med Utzon-familiens arbejder. Her lader septemberhimlens skyer et vekslende lys glide ned over de fem Daylight Instruments, og giver liv til farvernes dans, der transponeres op og ned i intensitet i takt med dagslys og aftenmørke.
Magisk og meditativt
Studieopholdet på Can Lis, som tildeles af Statens Kunstfonds Arkitekturudvalg i samarbejde med Utzon Fonden, forærede kunstneren en unik palet af farver og farvekombinationer. Dem har hun efterfølgende komponeret og afprøvet i en intens proces for at træffe de afgørende valg til de fem skulpturer.
Farverne afspejler sommerresidensens gyldne sandsten, terrakottafarvede teglsten, de dybtblå glaserede fliser, havets og himlens mangfoldighed af blå nuancer samt beplantningens frodige grønlige og enkelte stærkt kulørte farver.
Jørn Utzon har arbejdet meget bevidst med lysindfald, smalle vindueshuller uden rammer, rumforløb, og materialevalg efter Mallorcas byggeskikke, og dermed er Can Lis et bygningsværk i pagt med stedets natur til stor inspiration for nutidens besøgende.
Skulpturerne, skabt til denne udstilling i semitransparent akrylplade og farvede folier, adskiller sig fra Christina Augustesens andre værker ved at de alene arbejder med dagslyset og ikke, som ellers er oplyste indefra af et vibrerende elektrisk lys. Det giver en kærkommen tysthed, og et magisk, meditativt udtryk.
Lyset som materiale
Christina Augustesen har valgt at arbejde med lyset som sit grundmateriale, og andre fysiske materialer som reflektorer for gengivelsen af lyset.
Til Via University College i Aarhus har Statens Kunstfond i 2017 doneret en række af hendes Colour Spaces, Horisontal fields, og på det nyligt renoverede Damhustorv i Rødovre står Gates of Colours fra 2018, og vækker liv og åbner for fordybelse.
Augustesen har udstillet flere gange i London, hvorfra hun også har en del af sin specialiserede uddannelse, og herhjemme bl.a. med gruppen Ree-fleeks i Kunstpakhuset i Ikast, og i en duet hos Galleri Lene Bilgrav i Aarhus.
Det er altid interessant at møde hendes skulpturer i varierende udformninger.
– De første så jeg selv på udstillingen Seeing the Unseen på Sophienholm, Kgs. Lyngby 2017, og blev betaget af den ro, der blev fremkaldt af dem.
– Siden er det blevet til flere gode gensyn, bl.a. hos Kunstmix på Østerbro og på Kirsten Kjærs Museum i Thy, hvor hun er aktuel på gruppeudstillingen Mellem Usynlige Lag frem til 2. oktober.
For lysnørder
Lysets symbolske betydning for mennesket i verden er knyttet til utallige kunstneriske udtryk, til myter og riter. Lysets fysiske betydning for menneskets velbefindende i verden er ligeledes bredt anerkendt. Ny forskning tyder på, at dagslysets rytmiske struktur har betydelig indvirkning på søvn og sundhed.
– Således lyder anbefalingen til B-mennesker, at der hellere skal tankes dagslys end søvn op i weekenderne, for at imødegå mandag morgens krise. Et godt tip er det at tage ud og campere i stedet for at trække dynen op over næsen, fordi man derved kan spare lysets virkning op i sin krop.
Der er stadig meget at studere ved lyset, og på søndage kan man få Utzons fine kirkerum at se i Bagsværd.
På hverdage mellem kl. 9 og 10 er der adgang til udstillingen Daylight Instruments.
Der er udgivet et glimrende katalog om udstillingen.
Gallerigangen Bagsværd Kirke
Taxvej 14 – Bagsværd
Frem til 22. september
Af Inge Schjødt, komkunst.dk
Publiceret: Kunstavisen.dk, september 2020