Det handler altid om menneskelig eksistens i Mette Rishøjs kunst
Billedkunstner Mette Rishøj står klar i udstillingen Scannet Nutid hos galleriet Kbh Kunst, som sluttede med artist talk lørdag 14. november. Et passende maskeret publikum finder sig til rette i kældergalleriet på Øster Søgade i København, parate til at tage imod.
Værket ved Mette Rishøjs side viser en mægtig, lysende karrusel i bevægelse. Rustikt malet med oliekridt og akryl på en mørkegrøn baggrund af hørlærred, og med sine 143 x 110 cm fylder det godt i rummet. Billedet er tydeligvis blevet til i en rask proces, hvor de enkelte strøg af oliekridt har ramt plet med det samme.
– Jeg elsker at male stort, fortæller Mette Rishøj. Jeg startede med at male gravemaskiner, rygende fabrikker og boreplatforme, og debuterede i 2005 på Charlottenborgs Forårsudstilling. Det var gået ret stærkt, men det var fedt, for året før havde jeg efter et kursus på Ærø Kunsthøjskole skiftet over til billedkunsten. Så, den hurtige debut var med til at give mod, og bekræfte overfor mine omgivelser, og min familie, at det her kunne godt lade sig gøre.
– Jeg elsker de store værker, for det er faktisk vanskeligere at få et lille billede til at fungere, siger hun.
– Det her var sjovt at lave, netop med det rå hørlærred og oliekridtet, for der var ikke mulighed for at gøre ret meget om, som ellers er ret typisk for min proces i atelieret.
Tilværelsens store karrusel
Og hvorfor så en karrusel? Jo, det handler altid om menneskelig eksistens i mine værker, selvom der ikke er mennesker at se direkte, siger Mette Rishøj.
For nogle år siden mistede jeg min far, og det fik mig til at standse op og reflektere. Var det nu rigtigt og vigtigt nok, de ting, jeg havde gang i? Der havde været fart på med udstillinger og undervisning – (bl.a. på Engelsholm Højskole og Testrup Højskole, sammen med egne malerkurser, red.).
– Jeg meldte mig til et keramikkursus, og der kom jeg i gang med at forme de her bløde, uperfekte lerklumper, der blev til et cirkustelt og en karrusel.
– Det kickstartede min interesse for forlystelsesparker, og siden har jeg dels arbejdet videre i keramik, og dels i grafik, collage og maleri med det emne.
I udstillingen ses en af keramikkarrusellerne, hvor der er sat en flok plasticindianere fast på drejeskiven, mens midtersøjlen udgøres af et par readymades, et par lysestager, en i glas og en i messing. Ovenpå toppen, som Rishøj har formet i keramik, er der monteret perler og guldknapper.
– Vi søger en tur ind i den fortryllende oplevelse i den glitrende forlystelse. Det sus, det giver, både på grund af hastigheden og det magisk-overfladiske, som vi godt ved,
at det er. Det giver et gys, vi ikke kan undvære, forklarer hun.
Miljøbevidst recycling
– Jeg elsker at genbruge ting, så de seneste par år har jeg købt og samlet en masse forskellige retrodimser fra legetøj og karruselfigurer, til keramikaskebægre, vaser, lysestager, perler, tekstiler, med mere, og omsat det, hele tiden i en eksperimenterende proces.
– Når jeg maler, så bryder jeg mig ikke om at skylle en masse farve af penslerne og lade malingen gå direkte i vasken. I stedet præparerer jeg områder på mine lærreder og genbruger farveresterne i de næste billeder.
– Jeg elsker det, vi mennesker kan, al den energi, der udlades i fremstillingen af alt det, vi bruger og lever af, men samtidig går det også indad med eftertanker på, hvad det egentlig er, vi foretager os.
En af gæsterne spørger til et værk, der netop har været udstillet på Kirsten Kjærs Museum i Thy, hvor kunstneren genbrugte glasvaser, lysestager, prismer osv. til en installation af kunstige, stivnede, farverige blomster, der ’voksede’ på et spejlblankt underlag.
– Ja, tænk, hvis vi en dag ikke har blomster, men skaber dem selv på lignende måde, svarer Mette Rishøj.
Kunstneren tager et mixed media blomsterbillede frem, som er blevet til på en gammel dug med frynsekant og med hæklede servietringe som blomsterhoveder. De har også fået en gang maling, så de ikke stod for hvide og skarpe mod farvesymfonien i baggrunden.
– Jeg elsker problemer, siger Mette Rishøj – altså dem på atelieret. Her afprøver jeg dag efter dag, hvordan linjer, farver og elementer arbejder på billedet. Jeg prøver mig frem, laver om, taper skarpe linjer op, lægger lag af farve på, og fjerner farve igen.
Mette Rishøj viser et andet værk, hvor en fantasifuld og futuristisk boreplatforms kraner nærmest har dyrelignende bevægelser. Billedet er tapet op og malet i typiske stramme linjer, om og om, indtil felterne møder hinanden og holder balancen i dybde og dimensioner.
Refleksioner I+II+III
I et andet rum på udstillingen viser Mette Rishøj et af sine hovedværker.
Et triptykon, Refleksions I+II+III fra udstillingen Underground på Museo de Nerja i Spanien 2019, har fået en prominent plads på endevæggen i kældergalleriet, og vises for første gang i Danmark.
– Værket blev skabt til en gruppeudstilling med Visuel i 2019, hvor vi valgte triptykonformatet som en fælles reference sammen med udstillingens titel, fortæller Mette Rishøj.
– Afdelingen for Samtidskunst på Museo de Nerja ligger under jorden, og det inspirerede mig til at studere forskellige underjordiske huler og vandreservoirer. Jeg fandt billederne af det fantastiske, næsten kirkerumsagtige sted, badene under Alcazar ved Sevilla, som jeg valgte at arbejde med.
Kunstneren fortæller om, hvordan hun malede vandreservoirets buer, hvælvinger og spejlinger, og alligevel manglede der noget til at give billedet spændstighed. En supereliptisk form blev tilføjet i alle tre dele, sammen med horisontale linjer på tværs af de tre billedflader.
Perspektivet veksler mellem det horisontale vandspejl og vertikale forløb ind gennem hvælvingerne. Gennem talrige farveforsøg falder også dette værk kompositorisk på plads, og giver øje og sind noget at arbejde i dybden med.
Må Mette Rishøjs imponerende Karrusel og hendes triptykon Refleksions finde ud og blive modtaget på passende steder, hvor mange får glæde af billederne.
Kunstneren har flere udsmykninger bag sig, bl.a. andet i hjembyen Randers, på skoler og gymnasier, samt hos Kræftens Bekæmpelse i København, hvor hun også i 2015 skabte den imponerende Byens Scene på Kgs. Nytorv.
Mette Rishøj har aldrig stilstand – der er flere udsmykninger på vej.
Af Inge Schjødt, komkunst.dk
Publiceret: Kunstavisen.dk – november 2020