Anne Koldsø vinder 3. præmien hos Landbrugets Kulturfond med sit samplede landskab med ko nr. 2794
Billedkunstneren Anne Koldsø har et eminent greb om lyset. Det viser hun i sine landskabsstudier, i intime opstillinger, og ikke mindst i rækken af portrætter, hvor skolingen fra The Florence Academy of Art i Firenze foldes ud i fuldt flor. Det er den helt klassiske, realistiske malemåde, hun har lært der, og den bruger hun med stor elegance, også når motivet er en dansk sortbroget malkeko.
En lomme i livet
Anne Koldsø, født 1972 og opvokset i Aarhus, frekventerede tidligt kunstundervisning på Byhøjskolen i Aarhus og Holbæk Kunsthøjskole, og valgte i første omgang en uddannelse som industriel designer på Danmarks Designskole i København for at mætte sin skabertrang. Efter et tiår med møbelformgivning og -design vendte sulten efter at fordybe sig i maleriet tilbage.
Et sommerkursus på et kunstakademi i udlandet kom til at skyde hendes nye livsbane i gang.
– Da jeg iblandt klassisk trænede malere lugtede oliemalingen i rummet og så staffelierne side om side, følte jeg mig fuldstændigt hjemme. Det, jeg havde i mig, det fandt hjem der, fortæller Anne Koldsø.
– Lynhurtigt stod det klart, at sommerkurset, det var slet ikke nok. Jeg måtte leve der. Det måtte blive mit liv, fortæller kunstneren, som gik i gang med at spare op og søge fondsmidler til den klassiske uddannelse i Firenze i årene 2011-2014.
– Her blev der arbejdet metodisk efter gipsskulpturer, stillebenopstillinger og levende modeller i både kultegning og oliemaleri.
I weekenderne fortsatte vi en lille gruppe med at male portrætter af hinanden. Eller jeg tog ud og malede i nærliggende landsbyer, hvis ikke lige vasketøjet kaldte.
– Jeg var klar over, at dette var en lomme i livet, som det gjaldt om at få mest muligt ud af, forklarer hun. Efter endt uddannelse i Italien er Anne Koldsø tilbage i Danmark og maler portrætter efter bestilling og udstiller sine stillebenmalerier i gallerier herhjemme.
Farvetemperering i syd og i nord
Fokus er på lyset, altid, når hun med velvalgte valeurer og bevidsthed om farvetemperaturer opbygger sine æstetiske kompositioner. Uanset om det er kombinationer af moderne og tidløse genstande i en opstilling, portrætter eller et landskab.
Anne Koldsø mestrer formgivningen, og nyder at indsætte små farveskift, så det ses, at ting runder, trækkes frem eller tilbage.
– Det er blandt andet de små temperaturskift, der beskriver dybden i motivet, og det sker både indendørs og udendørs, fortæller hun.
– Vi kender det alle i luftperspektivet, hvor landskabet længst væk har køligere og mindre intense farver. Det er partiklerne i atmosfæren, der slører, og jo længere sydpå man kommer, jo mere udpræget er den visuelle effekt på grund af en tættere koncentration af luftpartikler.
– Leonardo Da Vinci er citeret for at kritisere de flamske malere for ikke at forstå luftperspektivet i deres landskabsmalerier. Han havde aldrig selv været nordpå og det var ukendt for ham, at luftperspektivet var så anderledes.
Konkurrence hos Landbrugets Kulturfond
I sommerens løb har Anne Koldsø studeret danske landskaber. Lidt mere intenst måske, hvor Landbrugets Kulturfond har udskrevet en konkurrence.
– Ja, det gør jeg nu hver sommer, tilføjer Anne Koldsø, for om sommeren må jeg bare ud og mærke luften, høre lydene, stå midt i naturen og studere lyset og landskabet, og male små plein-air studier, friluftsmalerier, on location. Det er sådanne gode afbræk fra det indendørs maleri.
Koldsøs plein-air studier er små og transportérbare.
Maleriet til konkurrencen planlagde hun at male i stort format, og hun brugte både sine plein-air studier og fotografier som forlæg for det store landskabsmaleri, der blev udført inden døre på atelieret. I de indledende kompositionsskitser til selve maleriet samplede hun sine landskabsstudier og fotos digitalt, meget ulig hendes sædvanlige arbejdsproces. Men meget var nyt med dette store maleri.
Fra utallige plein-air studier i hele landet har hun hentet materiale til læhegn og træer. Markerne med de store halmballer er fundet på Midtsjælland. Koen nr. 2794, der med sit moderne mærkningsudstyr fortæller om nutidens højteknologiske landbrug, er klippet ud af sin flok af økologiske køer ved Hundested, og den er portrætteret nærmest menneskeligt.
– Det var sådan en fornøjelse at give denne ko liv og sjæl i maleriet, og jeg vil elske at male flere portrætter af dyr – gerne i naturlig størrelse som koen her, fortæller den glade vinder af 3. præmien.
At finde identiteten
På staffeliet i atelieret er den næste portrætopgave i gang, et mandsportræt. Anne Koldsø foretrækker at male med den portrætterede tilstede som levende model – men dette portræt bliver af flere grunde malet efter foto.
– Jeg lægger vægt på at indfange både liv, personlighed og atmosfære i mine portrætter, og at være tro mod det, jeg ser.
– Også når jeg maler æg eller citroner, betragter jeg det som små individuelle portrætter, hvor jeg gengiver lige præcis dén citron eller dét æg. Jeg leger med udtrykket og gruppedynamikken i mine opstillinger, så der danner sig en historie i billedet, samtidig med at jeg tilstræber en ro i oplevelsen af motivet.
Kunstavisen ønsker Tillykke med 3. præmien.
Læs mere www.annekoldso.com eller Instagram @annekoldso
Af Inge Schjødt, komkunst.dk
Publiceret: Kunstavisen 5 / 2021