Paul Laurence Neale spidder nænsomt tilværelsens absurditet
Billedkunstneren Paul Laurence Neale poster værker på Instagram. Motivernes seismografiske nærvær, humoristiske absurditeter og en understrøm af melankoli rammer mig. Kunstneren har et rørende og fintfølende blik for mennesket i tiden og forstadslivets særegenheder.
Med stregen og penselføringen får han fortalt en stemning, der bliver hos én længe efter mødet med billedet. For snart ti år siden oplevede jeg Paul Neale’s udstilling i galleriet Hegnhøj & Blyme i Gothersgade i København, hvor en fin happening flyttede ferniseringsgæsternes fokus fra vin og snak til kunstens aktualitet, og herefter har navnet Neale lejret sig hos mig. Nysgerrigt har jeg fulgt med, når han har udstillet, fx hos Galleri Pi i Borgergade i København. Det er på tide at komme kunstnerens indsats lidt nærmere, da vi mødes i atelierkøkkenet på Prags Boulevard på Amager.
The Gentleman
Paul Laurence Neale er født i England i 1958, og er uddannet illustrator fra Harrow School of Art i London. Med sig har han en sort og absurd engelsk humor, som nogle vil genkende fra tegninger og illustrationer som Jyllands Posten bragte gennem 8 år fra 1998-2006.
– Opgaverne dengang havde tit en social eller politisk vinkel, men jeg søger at undgå klichéer, og prøver hellere at gøre det underspillet. Her kommer humoren til hjælp, men ikke altid, siger Paul Neale.
– Nogle situationer er humoristiske, nogle er melankolske, og jeg elsker at vise den lidt trashy kultur, men ønsker ikke at pege fingre eller såre.
– Jeg mener, man må være fri til at gøre, hvad man vil, og prøve det af, som man vil, understreger Paul Neale. Udsagnet gælder både for personerne bag motiverne, og for kunstnerens egen stærke trang til at udforske.
Kunstnerisk frihed
– Mit udtryk er eksperimenterende og afvekslende med vilje. Nogle vil kalde det et kommercielt selvmord, og måske var det nemmere med en mere bestemt stil. Men, de færreste kan gentage sig selv, uden også at risikere at kopiere sig selv.
– På Harrow lærte man virkeligt at tegne og male. Man fyldte sin værktøjskasse med standardiserede færdigheder og teknikker. Så kunne man gå ud fra det.
– Principperne troede jeg på i starten, men det gik op for mig, at kreativiteten gik tabt undervejs, fortæller Paul Neale.
– Jeg kom til at vende tilbage til det tillærte, det ordentlige, når jeg skabte mine egne ting, for sådan er hjernen opbygget, men jeg måtte kæmpe imod den ensretning, siger kunstneren. Det vigtige er ikke at kunne – det er udtrykket og ideen, det handler om.
– I mine malerier og tegninger tilstræber jeg en enkel, naivistisk stil. Jeg får inspiration mange steder fra, bl.a. fra german expressionism, postexpressionism og den abstrakte kunst.
Vi taler om Neale’s forskellige inspirationskilder til det maleriske mod, den psykologiske indføling, med mere. Den engelske kunstner Stanley Spencer og canadisk-amerikanske Philip Guston bliver nævnt og det får mig til at dykke ned i deres udtryk. Guston med den absurde humor og anstrøg af det naivistiske, og Spencers fine personskildringer er interessante.
Internettets store logbog
Paul Neale studerer forskellige kunstneriske udtryksformer ved at følge sine kolleger på instagram. Hvor det tidligere var bøgernes verden og museernes udstillinger, der var kildematerialet, så udvides perspektivet nu med kunstnere fra helt forskellige himmelstrøg gennem instagram. Her er kunstnere fra eksempelvis Østeuropa og Latinamerika blevet let tilgængelige.
Neale viser nogle eksempler, og resumerer, hvad han lægger mærke til hos de enkelte, hvad der i hans optik gør udtrykket til kunst. Det gør han igen med en gentleman’s fornemmelse for den enkeltes rum og personlige udfoldelsesmuligheder. Retten til frihed skinner igennem som et princip i hver eneste kommentar.
En fejl kan bruges
Vi går ind og kigger på værkerne. Her er store malerier på lærred, mindre ting i akryl, og en skøn kasse fuld af tegninger.
– Akryl anvender jeg gerne til store farveflader, hvor man kan lege og dække over med maling og vand, når der skal ændres undervejs.
– Oliemalingen er fantastisk i sin plasticitet, og her kan der formes, så det kommer til at se lækkert ud. Men bordet fanger.
– Jeg bruger ikke at skitsere eller tegne op på forhånd. Det gælder om at komme i gang og at få det ned, så autentisk og enkelt som muligt. Og fungerer billedet ikke, så lægger jeg det væk.
– Når jeg henter det frem efter en tid, får jeg et nyt startpunkt.
– Et startpunkt, der kan noget andet, end når jeg starter forfra.
– Der er altid et potentiale, siger Paul Neale.
Skribenten får lov at blade igennem bunken af tegninger og mindre malerier. Figurerne i motiverne er gerne unge mennesker, der søger sammen med smøger og tatoverede overarme foran fjernsynet eller på en bænk i et dystopisk landskab. En fyr sidder i badekarret med en øl og mobilen indenfor rækkevidde, og sin omvendte kasket på hovedet, som værn mod verdens uvæsen.
– Melankolien siger mig mere end det muntre og det pæne, forklarer Paul Neale. Her er større dybder at trække på i det mørkere univers.
– Det har dog ikke noget med mit eget sindelag at gøre, jeg er som regel en glad mand, slutter kunstneren, der også gerne spiller en rustik og larmende basguitar i pauserne på atelieret.
Find flere værker af Paul Laurence Neale på – Instagram
Af Inge Schjødt, komkunst.dk
Publiceret: Kunstavisen nr 4 / 2023
Illustrationer: KLIK ind og få en bedre kvalitet at se
Paul Neale – C B 910. Kunstnerens eget foto. [Med kasketten i badekarret]
Paul Neale – Tree of Pals, oil on canvas 150×150 cm, 2022. Kunstnerens eget foto
Paul Neale – Albino 2, oil on canvas 40×40 cm, 2022. Kunstnerens eget foto
Paul Neale – Shave, oil on canvas 62 x 62 cm, 2022. Kunstnerens eget foto.
Paul Neale – Up Against it, oil and acrylic on canvas, 116×97 cm, 2021. Kunstnerens eget foto
Paul Neale – Albino 3, oil and acrylic on canvas, 139×113 cm, 2021. Kunstnerens eget foto