Friske øjne henter portrætterne af C.A. Jensen frem i lyset
Mænd, vi kender fra historiebøgerne, skønne børn og enkelte markante kvinder præsenteres i sommerens udstilling, der bærer titlen Elsket og udskældt – C.A. Jensen på Frederiksborg. Især børnene og mændene er det interessant at se i øjenhøjde, for der er en utrolig friskhed og livfuldhed i malerierne.
– Ansigterne, øjnenes udtryk, hårpragten og mangel på samme, samt ligheder mellem far og søn er det fint at få at se. Man skænker det knapt en tanke, at de er malet for snart 200 år siden, så sanseligt nærværende er de.
Udvalgte er portrætteret flere gange, fx digteren B.S. Ingemann og kunstnervennen H.E. Freund – først som helt unge i Rom i 1820’erne, og siden som modne, anerkendte skikkelser hjemme i den danske andedam, hvor kritiker N.L. Høyens sindelagskontrol var med til at sætte C.A. Jensen ud på et sidespor.
Tidens kvinder
Kvinderne er lige så godt malet, men tidens påklædning minder så meget om scener fra filmen Borte Med Blæsten, at det er sværere at nå ind til dem, pakket ind som de er i kyser, kniplinger, kjoler med puf-ærmer og bådformede udskæringer i tyl og taft.
Her skiller tre portrætter af kunstnerens hustru, Catharina, født Lorenzen (1796-1874) sig ud.
Vi ser hende som ung og frugtsommelig i gult, som borgerhustru i sort – billedet er valgt som plakat og forsidemotiv til den informative bog om udstillingen – og endelig som moden frue, klædt fint på med smykker fra den store verden og moderigtig, orientalsk turban.
Malerierne af kunstnerens hustru præsenteres enkelt og alene i deres eget rum midt i udstillingen, og det fortjener hun, forstår man af fortællingerne om hende, idet hun med sine diplomatiske evner og netværk på royalt niveau havde stor betydning for ægtefællens kontaktflade og familiens økonomi.
Han var en tysker
C.A. Jensen var født i Sydslesvig i 1792, forblev en tid lang tysktalende, mens politiske kriser i 1807-1814 og 1848 kalder nationale ideologier frem.
Som studerende på Kunstakademiet i København, og imellem sine ansættelser som kopimaler på Frederiksborg og sit job i Kobberstiksamlingen rejser han ud for at male i Rom og Skt. Petersborg, og udstiller i London.
Pendulet svinger mellem anerkendelse, udstillinger på Charlottenborg, og krads kritik med beskydning i Corsaren for det fremmedartede ‘klatmaleri’. C.A. Jensen dør i 1870.
– Takket være friske øjne på Frederiksborg med samlingschef Mette Houlberg Rung og forskningschef Lone Kølle Martinsen i front, er C.A. Jensens livfulde portrætter hentet frem. Se dem af vennen C.W. Eckersberg, af Grundtvig, af prins Christian Frederik, senere Christian VIII og Baronessen til Nysø.
– Dem kan man gå helt tæt på og lære at male af.
Frederiksborg ∙ Det Nationalhistoriske Museum
Frederiksborg Slot – Hillerød
Frem til 22. september
…
Af Inge Schjødt, komkunst.dk
Publiceret: Kunstavisen 6 / 2024
… … …