Daybreak – Ferdinand Ahm Krag

Ferdinand Ahm Krag – Daybreak

Lyset bæres frem af mørket på Daybreak-udstillingen hos Galerie MøllerWitt i København, hvor Ferdinand Ahm Krag via Dionysos Avenue søger mod morgenlyset

Røgen, varmen, ilden stiger op over den svedne jord i titelværket Daybreak på Ferdinand Ahm Krags soloudstilling hos det københavnske stjernegalleri MøllerWitt i Bredgade.

I værkets passager mellem elementernes rasen anes civilisationens maskineri i en udsat position, mens det endnu er usikkert, hvad der vil vise sig på den anden side, når røgen har lagt sig.
Motivet er inspireret af kunstnerens vandring gennem et afbrændt bjerglandskab ad Dionysos Avenue på vej mod atelieret i det græske samfund, som i disse år byder ham på en strøm af indsigter og inspirationskilder.

Ferdinand Ahm Krag er født på Mols 1977, dimitterede fra Det Kongelige Kunstakademi i 2006. Siden 2017 har han været professor samme sted. Han er græsk gift og far til døtrene Fenja, Sif, Ariadne og Persephone.

Fra krydsfelter i filosofi, kunst- og religionshistorie og en symbolladet ikonografisk billedverden henter kunstneren stoffet ind, og forvandler det på store ark og endnu større lærreder, genkendeligt i laserende primærfarver, kontrasteret af den brændte jords materialitet i en vekselvirkning mellem arkitektoniske blyantslinjer og pastose lag.
– Genkendelige er også de interfererende partier af parallelforskudte linjer, som skaber en særegen energi i værkerne.

Mellem dystopi og utopi

Ferdinand Ahm Krag
Breaking The Cave

I værket Breaking the Cave ses solens lys sprænge mørket og billedfladen. Her vælges lyset fra den indre verden frem for mørket i den ydre verden, præget af krigeriske tendenser og geopolitiske omvæltninger.

I serien Newton I-IV antyder spinkle geometriske symboler referencer til William Blakes monotypiske gengivelse af fysikeren Isaac Newton. Poeten, kunstneren, mystikeren og samfundskritikeren Blake oplevede de store paradigmeskift med Amerikas Uafhængighedskrig 1776 og revolutionen i Frankrig fra 1789, og skabte sin kunst på en verden i opbrud.

Daybreak – billedet af Ahm Krag kan også ses som en vision over tidens politiske chaos, hvor vi endnu har til gode at erfare, hvilke farbare grundsten, der kaldes frem af den ophedede, alkymistiske smeltedigel, der er i gang med at transformere den vesteuropæiske verdens værdier og selvforståelse. Hertil er der brug for noget at stå imod med.

Kunsten som sjælefører

Ferdinand Ahm Krag – Dionysos Avenue – udsnit

Har kunsten her et potentiale? Det er lykkeligvis opfattelsen hos Ferdinand Ahm Krag, som gennem sit metafysiske maleri forbinder arven fra antikken med denne tid. Billederne på udstillingen balancerer universets skønhed og gru og er et forsøg på at mediere mellem indre og ydre tid.
– Måske alle billeder dybest set er færdselsårer? spørger kunstneren sig selv – og lader os svare.

Galerie MøllerWitt
Bredgade 67, København K
Frem til 15. marts

Af Inge Schjødt, komkunst.dk
Publiceret: Kunstavisen 2 / 2025

 

Udgivet i Uncategorized.

Skriv et svar