I Paris kunne mænd og kvinder male og uddanne sig side om side, men ikke i den danske kunstverden. Københavns Kunsthandel præsenterer to modernister Astrid Holm og Bizzie Høyer, som denne forskelsbehandling gik ud over i det 20. århundrede
Det er lykkedes kunsthandler Johs Schmidt i Københavns Kunsthandel at sammensætte en sjælden udstilling med malerier og tegninger af to kvindelige modernister Astrid Holm (1876-1937) – maler, væver og bl.a. elev af Henri Matisse, og Bizzie Høyer (1888 – 1971) – maler, tegner og en skattet kunstpædagog.
Begge er de fra 1904 elever på Akademiets Kunstskole for Kvinder, og uddannet fra Emilie Mundt og Marie Luplaus Malerskole.
– De debuterer samtidig i 1908 på KE – Kunstnernes Efterårsudstilling.
– De studerer side om side på Parisiske studieskoler i 1911 – 1912, og begge forbliver de ugifte og aktive i indsatsen for kunstnerisk ligestilling. Begge er de kun sparsomt repræsenteret på danske museer.
Afsted til Paris og Vestindien
Astrid Holm forlader Kunstakademiet, rejser, bor og arbejder fra 1907 frem til udbruddet af Første Verdenskrig i 1914 dels i Italien og dels i Paris, hvor hun har en central position på den kosmopolitiske kunstscene. Holm er elev hos Matisse omkring 1910 og tilegner sig en fauvistisk malemåde med konturstreger og en stærk kolorit.
Både kritikere og malerkolleger taler i disse år om Astrid Holm. Hun udstiller solo på Den Frie i København i 1913, og besøger Dansk Vestindien i 1914 – herfra kendes værket Rose dækker bord. Holm udstiller bl.a. sammen med Jais Nielsen på Den Frie i København.
Astrid Holm driver croquis- og atelierskole 1916-1919 og engagerer sig derpå i gobelinvævning. Hun uddannes i 1920 i Paris og bliver fra 1921 underviser på Kunstakademiets Væveskole – ikke uden kritik, da hun ikke har de lange håndværksmæssige læreår bag sig, men vævekunsten kaldes frem ved hendes engagement.
På udstillingen i Københavns Kunsthandel på Vesterbro vises motiver fra Bretagne, fra hendes ophold i det sydfranske Collioure ved Middelhavskysten, fra kunstnerkolonien i Horneby, samt elegante nature morte.
Høyer lærte kendte modernister at male
Af Bizzie Høyer findes kun få malerier samt en del tegninger. Hun udstillede sjældent.
Bizzie Høyer rejser til Paris og studerer sammen med Astrid Holm i 1911-1912, anbefalet af sin underviser på Akademiets Kunstskole for kvinder, Viggo Johansen – ’for sit talent, sin naturlighed og sundhed’, som han skriver i anbefalingen.
I 1915 udstiller hun i Kunstforeningen sammen med fire kvindelige kolleger, og samme år også på KE – Kunstnernes Efterårsudstilling.
Størst anerkendelse høster hun for sit mangeårige kunstpædagogiske virke. Hun driver en længere årrække selvstændig tegne- og malerskole på Frederiksberg, og har som underviser forberedt en hel generation af elever til Kunstakademiet.
Kendte navne som fx Richard Mortensen i 1930, Sonja Ferlov Mancoba 1931, færøske Ingálvur av Reyni og Gunnar Aagaard Andersen er på listen over dem, der har nydt godt af Høyers pædagogik.
I 1944 er hun i spil til et professorat på Kunstakademiet, der dog går til Vilhelm Lundstrøm, som har et reaktionært kvindesyn. Bizzie Høyer modtager Eckersberg Medaillen 1947.
På udstillingen vises bybilleder fra Holmen, fornemme blomsterbilleder, skitser fra Frederiksberg Svømmehal og tegninger fra malerskolen på Rathsacksvej.
Periodevis har kvindelige kunstnere som Holm og Høyer ganske trange kår qua misogyn kritik og fraværet af kvinder i kunstnersammenslutninger, som fx Grønningen, hvor de holdes ude af væsentlige udstillinger, samt muligheder for udsmykningsopgaver og salg. Det giver et stort efterslæb, som vi ser på museerne i dag.
Kunstakademiets årelange kønsadskilte undervisning betyder fra starten i deres karriereforløb en begrænset mulighed for dannelse af kollegiale netværk.
I Paris gik kunstnerne, både mænd og kvinder til den samme undervisning og deltog frit i diskussionerne i atelierer og cafeer. Første Verdenskrig sætter derfor et trist præg på kvindelige kunstneres karrieremuligheder, hvor de må rejse hjem til den gråbrune danskhed.
Kunsthistoriker Hanne Abildgaard, Øregaard, har i 2019 med bogværket Astrid Holm & Co. belyst de kvindelige kunstneres snoede karriereveje og vilkår på særdeles læseværdig vis.
Bogen har dannet baggrund for denne artikel.
I dag kan de to kun opleves få steder rundt i landet – bl.a. på Øregaard Museum, Fuglsang Kunstmuseum, SMK – og her i marts 2025 på Sdr. Boulevard i København.
Københavns Kunsthandel
Sdr. Boulevard 81
Frem til 22. marts
… … …
Af Inge Schjødt, komkunst.dk
Publiceret: Kunstavisen.dk – marts 2025