Længe Leve Friheden – Tina Hille

Tina Hille - Fri, 2015

Tina Hille – Fri, 2015

I anledning af at billedkunstner Tina Hille snart udstiller hos Galleriet 1. tv. på Østerbro i København, bringes her et interview med kunstneren, tidligere publiceret i Kunstavisen nr 1, 2016

Udstillingen finder sted 16. september og 23. september 2018 

Det er sådan en herlig streg, Tina Hille præsenterer i sine billeder!

– Jeg kommer til at tænke på surrealisten Juan Miró, første gang, jeg ser den. Og på en stærk følelse af livsvilje, som ramte direkte i solar plexus ved mit oprindelige møde med den spanske mester. Det er det rene, stærke udtryk hos dem begge, som fascinerer. 

Farverne i Tina Hilles værker tilhører nutiden. Der er en sart mintgrøn, en sart rosa og en nærmest neon orange sammen med citrongult og masser af havblåt. Så det er måske ikke lige Miró, de fleste vil sammenligne med, for han holdt sig typisk til sort, rødt, gult, og tilhører en helt anden epoke. Men den moderne, grafiske rumlighed i kompositionen og den tilsyneladende spontane streg har de to til fælles sammen med den legende livskraft.

– Jeg synes, hun er modig, Tina Hille. Der er meget på spil, mærker jeg. Så efter de første facebook indtryk må det komme an på en prøve, på et besøg i kunstnerens værksted i det vestjyske. 

Tina Hille - Den grimme ælling, 2015

Tina Hille – Den grimme ælling, 2015

Vinterkulden fordufter fluks, som kunstneren tager imod mig ved det røde hus i Esbjerg, hvor hun bor småt men godt med mand og børn. Indenfor i stuen, der også fungerer som atelier, er langbordet dækket op til samtale.

Først må vi dog lige pakke ud, for Tina Hille har fået billeder hjem fra indramning, og den jomfruelige glæde deles med begejstring, mens bobleplasten bliver åbnet. Der gøres klar til Art Herning, og en del værker er derfor afleveret til Kolding galleriet Elise Toft, som repræsenterer kunstneren på kunstmessen. Det er fine blå stregtegninger på papir, der er kommet hjem bag museumsglas og ramme.

Beginners mind
I stuen har Tina Hille stillet værker frem, og fortæller koncentreret om sin arbejdsproces.
– Billedbaggrundene præpareres, sommetider ved collage, somme tider i laserende farvetoner lag på lag. Og ved at forlænge mine redskaber, får jeg en afstand til mit lærred, som får stregen i gang, forklarer kunstneren.

Jeg bruger, hvad mine øjne ser. I legeredskaberne udenfor, i rummet her taler forskellige former og linjer til mig, og de kommer med ind på lærredet. I starten blev jeg inspireret af croquis og af mine børns tegninger. Nu dukker der strukturer op, som gennemarbejdes i ét maleri og lægger kimen til det næste, viser Tina Hille. Men det er ikke alt, jeg kan planlægge. Billederne tager mig ofte en anden vej end det tema, jeg i forvejen har tænkt. Fremgangsmåden fra Paul Klee og Cobra er en nærliggende reference til Hilles karakteristiske streg, men den er helt hendes egen. 

Tina Hille - Hamsterhjul, 100x100, 2015.

Tina Hille – Hamsterhjul, 100×100, 2015.

I den diskurs, som præger hverdagene, finder kunstneren mere inspiration, og føjer gennem sine billedtitler en accent til realiteterne. – Titlen Pas på, Spidsnæserne kommer udsprang af debatten om de fremmede, som blev lige lovlig skinger i mine ører, siger hun. I På flugt har hun indfanget mere af det aktuelle flygtningetema og fortæller en historie, som rører. Men det er ikke det politiske, der er det bærende for kunstneren. – Det er det, som sker mellem mennesker, jeg prøver at skildre, understreger Tina Hille. I værket Hamsterhjul har hun arbejdet rytmisk med travlhedens gentagelser og den livsform, der slet ikke tiltaler hende selv.

Letting go
Hun har tegnet altid, men til trods for at farveglæde og et kunstnerisk udtryk altid har været en del af hende, så har hun først for nylig set den kunstneriske levevej som den rette mulighed for at være den, hun er.

Som uddannet billedkunstlærer har Tina Hille elsket at fremdyrke talenter hos sine elever, der ikke alle var udstyret med de bedste chancer i tilværelsen. Ret kort tid efter sin læreruddannelse fra Ribe Seminarium greb hun muligheden for at arbejde med specialundervisning, og netop de lidt ekstra facetter har hver gang fascineret og udfordret Tina Hille. Hun har elsket at undervise, og har ofte brugt kunstneriske indgangsvinkler, fx gennem kreative værksteder, forum-teater og andre eksperimenterende veje. Men, da hun selv blev mor, skiftede perspektivet, og det blev vigtigt for Tina Hille at lytte til nogle nye toner i tilværelsen. 

Tina Hille - Uden titel, 2015

Tina Hille – Uden titel, 2015

Tålmodighed
Med tre børn på stribe udviklede hun en dagligdag med plads til nære oplevelser i frie rammer.
– Det blev umuligt for mig at aflevere mine børn til daginstitution. Der var for mange begrænsninger for dem, for pladsen og voksenressourcerne var ikke, som de burde være på grund af nedskæringer osv.
– Jeg har altid selv sat frihed og udfoldelsesmuligheder meget højt, det har jeg haft i min egen barndom. I de frirum, jeg har i mit familieliv, er jeg fortsat jeg med at tegne, skabe collager, og jeg deltog bl.a. på Kunstskolen Annes Atelier hos Anne Juul Christophersen i Bredebro, på Fyn hos Ann-Lisbeth Albek Sandvig og flere andre.

Accept
En særlig betydning har en mentor, som jeg har mødt her i Esbjerg. Hun har været god til at kommentere mine arbejder, og har på baggrund af mange års kunstinteresse vist tiltro og opmuntret mig undervejs.
– Hvis jeg skal lave nogle rigtig gode billeder, så er jeg nødt til at give dem den ro, der skal til, for at de kan lykkes. Jeg vælger friheden frem for pensionen, og satser på livsgejsten. Tina Hille har fundet et udtryk, og en platform, som giver hende glæde og ro til at tage de næste modige tigerspring. 

Kunstavisen 2016 nr 1 - Tina Hille -

Af Inge Schjødt // inge@komkunst.dk
Publiceret i Kunstavisen 01 /2016. 

Udstillingen FRIHED kan ses i Galleriet 1.tv, 
Willemoesgade 44, 2100 København Ø :
søndag den 16. september kl. 13-16 – eller –
søndag den 23. september kl. 13-16.
Kunsteren vil være til stede begge dage.

Galleriet 1. tv,   Willemoesgade 44, 1. tv, DK 2100 København Ø
 // www.1tv.dk // galleriet@1tv.dk  // Kun åbent søndage 13-16

PS. Det er en fornøjelse, at Tina Hilles arbejde nu kan præsenteres i hovedstadsområdet. Udstillingen hos Galleriet 1. tv., er kommet i stand på opfordring, gennem netværket mellem komkunst.dk og galleriets indehavere. 
Det københavnske publikum ønskes GOD FORNØJELSE på udstillingen.

Udgivet i Uncategorized.

Skriv et svar