I Portnerboligen ved Sophienholm viser Lyngby Kunstforening udstillingen At Blomstre med eftertænksomt abstrakte værker af Grazyna Gotz
Som at høre lyrisk musik er det at møde udstillingen At blomstre, skabt af kunstneren Grazyna Gotz.
I to små elegante stuer i Portnerboligen ved Sophienholm er det sanseligheden, der er i fokus frem for det logisk-narrative, som i hverdagen fylder sind og tanke.
Fornemme farveklange strømmer betragteren i møde fra en serie større og mindre oliebilleder, der byder ind til et eftertænksomt nærvær.
Malemåden hos Gotz er karakteristiske, transparente og laserede lag-på-lag. Man animeres til at gå ind og forholde sig til, hvad der mon ligger i baggrund og forgrund, og sanse vandret og lodret.
-Billedernes farveskala kan minde om Edvard Weies farver, fremhæver kunsthistoriker Alice Fanøe ved præsentationen. Her er det formodentlig værket Faun og Nymphe, 1940-1941, der tilhører Statens Museum for Kunst, de fleste vil relatere til.
At blomstre
Grazyna Gotz har ved valget af motiver forholdt sig udstillingsstedets smukke placering i de grønne omgivelser, den klassiske arkitektur og de fine lysforhold.
Kunstneren har ladet sig betage af blomstringen i naturen, af processen fra spæd knop til fuldt udfoldet vækst, kombineret med en abstrakt udforskning af maleriets billedsprog.
– Hun er overbevist om, at netop abstrakt kunst kan have en væsentlig indvirkning på det moderne menneske og samfundets udvikling.
Grazyna Gotz er født i Polen i 1959 og flyttede til Danmark i 1984. Hun er uddannet fra Kunstakademiet i Krakow og fra Universität für Angewandte Kunst i Wien. Debuterede i Wien i 1983, og på Kunstnernes Påskeudstilling i Aarhus i 1984, og siden har hun deltaget på separate udstillinger og gruppeudstillinger på gallerier i Danmark.
Udstillingen kan opleves frem til 18. september.
Lyngby Kunstforening i Portnerboligen
Nybrovej 401 – Kgs. Lyngby
Frem til 18. september
Tekst og foto: Inge Schjødt, komkunst.dk
Publiceret: Kunstavisen.dk – august 2022